Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_187321} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Men hva er så å ''forstå'' et bilde? Er det nødvendigvis å lese det på samme måte som autor har tenkt? Eller å fabulere fritt og komme til egne slutninger?
Bildet gir uttrykk for innstengthet og håpløshet, og siden ansikt og det oppgitte blikket er koblet sammen med et værelse - som ikke ser positivt ut - må det være en sammenheng, og ikke en god en. Så langt ville jeg tro man kom uten din egen undertekst.
Hvorvidt det er S-21 eller ikke er nok mer irrelevant for de som ikke har vært der, men likevel gir bildet tanker om at noe er galt i verden når barn settes i sammenheng med slike omgivelser. Så noe kan bildet formidle uten detaljene rundt det, og du har oppnådd noe åkkesom.
Rent biledemessig tror jeg bildet kunne vunnet noe på en beskjæring fra toppen, hvor mye er jeg ikke helt sikker på, men ville i alle fall latt det være parvise sprosser i begge øvre vinduer, kanskje helt ned til det bare er to sprosser igjen i hvert av de øvre vinduene. Dette for å konsentrere bildet enda mer, og også fordi du her likevel ikke har med hele vinduet uansett.
Og så litt inn fra venstre for balansens skyld.
Mulig at jeg ville flyttet litt på ansiktet slik at korset fra sprossene kom mer midt på nesen/mellom øya. Da ville også fotenden av jernsenga unngå konflikten med øyekroken. Graden av ''forsvinning'' inn i rommet hos henne, er OK, det samme er fargebalansen dem mellom.
Likevel kunne jeg tenkt meg å eksperimentert med å ha ansiktet større - fylle hele den ene kvarte delen av vinduet - og _kanskje_ enda mer ''forsvunnet''. Som et alternativ- kanskje en del av en serie uttrykk.
Mvh Ann
Ann F.
Og så glemte jeg en ting: noen steder skinner hår og ansikt gjennom sprossene der bildene er koblet sammen. Jeg regner med at jenta ligger på øvre lag, da kunne du kanksje pusset vekk ansiktet hennes akkurat der, slik at sprossene kom helt frem igjen, for å rendyrke utrykket enda mer teknisk.
Mvh Ann igjen
Ole David P.
Takker og bukker
Jeg har laget en versjon 2, vet ikke om jeg legger den ut.
Maria Sørlie B.
Jo, legg ut versjon 2! Jeg er SÅ enig i kommentaren over og tror dette bildet kan bli kjempebra hvis du jobber litt videre med det! 2 sprosser igjen i øvre del av vinduet var akkurat det samme jeg tenkte. Jeg ville faktisk ikke hatt med noe av det hvite rundt i det hele tatt, og ville beskåret bildet så det blir firkantet. Det tror jeg personlig ville gitt et mye renere uttrykk. Liker uttrykket veldig godt, minner litt om stemningen i noen av Luis Gonzalez Palma (''poet of sorrows'')sine bilder---> en kunstner fra Guatemala som du absolutt burde sjekke ut om du ikke allerede kjenner til arbeidene hans! Han jobber mye med foto og mange av bildene hans er uforskammet bra!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Bildet gir uttrykk for innstengthet og håpløshet, og siden ansikt og det oppgitte blikket er koblet sammen med et værelse - som ikke ser positivt ut - må det være en sammenheng, og ikke en god en. Så langt ville jeg tro man kom uten din egen undertekst.
Hvorvidt det er S-21 eller ikke er nok mer irrelevant for de som ikke har vært der, men likevel gir bildet tanker om at noe er galt i verden når barn settes i sammenheng med slike omgivelser. Så noe kan bildet formidle uten detaljene rundt det, og du har oppnådd noe åkkesom.
Rent biledemessig tror jeg bildet kunne vunnet noe på en beskjæring fra toppen, hvor mye er jeg ikke helt sikker på, men ville i alle fall latt det være parvise sprosser i begge øvre vinduer, kanskje helt ned til det bare er to sprosser igjen i hvert av de øvre vinduene. Dette for å konsentrere bildet enda mer, og også fordi du her likevel ikke har med hele vinduet uansett.
Og så litt inn fra venstre for balansens skyld.
Mulig at jeg ville flyttet litt på ansiktet slik at korset fra sprossene kom mer midt på nesen/mellom øya. Da ville også fotenden av jernsenga unngå konflikten med øyekroken. Graden av ''forsvinning'' inn i rommet hos henne, er OK, det samme er fargebalansen dem mellom.
Likevel kunne jeg tenkt meg å eksperimentert med å ha ansiktet større - fylle hele den ene kvarte delen av vinduet - og _kanskje_ enda mer ''forsvunnet''. Som et alternativ- kanskje en del av en serie uttrykk.
Mvh Ann
Mvh Ann igjen
Jeg har laget en versjon 2, vet ikke om jeg legger den ut.